13. helmikuuta 2017

Asiaa kehonhuollosta

Nyt raskauden viimeisellä kolmanneksella alkaa mahan koko jo vähitellen rajoittaa rauhallisempaakin liikuntaa. Enää ainoa ongelma ei siis ole se liikunnan tehojen ja rasittavuuden kyttääminen, vaan ongelmaksi muodostuu oma kömpelyys mittasuhteiden muuttuessa. Minähän mm. tönäisin möhömahallani poikaystäväni puhelimen lattialle, kun en hahmottanut että maha pyyhkii pöytää vähän isommalta sektorilta kuin aiemmin, eh.. 

Fiilikset oman kehon kyvyistä ja kivuista vaihtelee päivittäin, mutta nyt viime päivinä vire on ollut kyllä yllättävänkin hyvä! Tuntuu ettei ikinä uskalla kirjoittaa tuota tai saatika sanoa ääneen, jottei karma iskisi... Pääsin käymään eilen jopa ihan kuntosalillakin, eikä voinnin suhteen ilmaantunut takapakkia. Lisäksi nämä huiput auringonpaistekelit on houkutellut päivittäin ulos käppäilemään. Ihan mieletöntä että kevät (ja laskettu aika) lähestyy näin hurjaa tahtia. 

Kolotuksista on tavallaan tullut jo ihan arkipäivää ja vähitellen olen tajunnut kehonhuollon merkityksen myös raskausaikana. Kroppahan kokee ihan älytöntä myllerrystä ja joutuu koville ilman treenejäkin. Olen koittanut nyt panostaa entistä tiiviimmin kehonhuoltoon. Olen rullaillut lihaksia oman tämän hetkisen koordinaationi sallimissa rajoissa niin tennispalloilla kuin putkirullillakin. Lisäksi tietenkin olen koittanut muistaa venytellä säännöllisesti. Venyttelystä on kuitenkin tullut yllättävän haastavaa kun kiristyksiä löytyy ihan uusista paikoista. Entinen voimistelija (paino sanalla entinen) onkin ollut ihmeissään että mites osa liikkeistä tuntuu niin kumman vaivalloisilta. Ennen kun vaikka väkisin rusautti spagaatit jos ei hyvällä niin sitten pahalla. Nyt kuitenkin kuuntelen omaa kehoa ja koitan näyttävien liikkeiden sijaan parantaa oloa tasapainoisille venyttelyharjoituksilla. 

Kuvasin teille muutamia minun mielestäni hyviä odottajan liikkeitä. Nämä ovat siis sellaisia jotka itsellä tuntuu sekä hyödyllisiltä että sellaisilta, joita voi turvallisesti tehdä. Minulla ongelmakohta on nimenomaan ollut alakroppa. Lantion seutu ja jalat kokonaisuudessaan ovat kovilla nousevan painon myötä, ja haastetta lisää myös muuttunut kehon painopiste. Nämä liikkeet keskittyy alakroppaan ja etenkin noiden lantion seudun kiristysten lievittämiseen. 

Ekana tämä perinteinen pohjevenytys, joka tuntuu mukavasti koko jalan pituudelta ja lisäksi pakarassa sekä alaselässä. Ainakin jos on tarpeeksi jumissa (;



Etureittä on turvallinen venyttää näin kylkimakuulla. Voi rennosti köllötellä ja vaikka kattoo telkkaria. Niinku joku bloggaaja tässä esimerkillisesti tekee..




Lonkankoukistajan venytys on ihan ykkösjuttu. Tärkeä venytys ryhdin kannalta ja tekee kyllä hyvää rasittuneelle lantion seudulle.
  



Näissä näkyy se entisen voimistelijan lonkankoukistajavenytys, ehheh..




Lonkkien avaus selällään. Voi jumppailla jalkoja auki ja kiinni, ja sitten myös jättää lähentäjien venytykseen alas.






Tämä on nyt periaatteessa kylkivenytys, mutta tuntuu myös jumisissa alaraajoissa. Ja ei tee kyllä pahaa venyttää kylkiä mahan vetäessä etukenoon.




Vartalon kierrot on turvallisia tehdä raskausaikanakin, kun malttaa mennä asentoon ja tulla sieltä pois rauhallisin liikkein.  

 




Ihan jo tämänkaltaisilla kevyillä pikkujutuillakin saa lisättyä omaa hyvää fiilistä. Kaikkihan tietää liikunnan hyödyt, mutta monesti raskaudessa liikkumaan ei joko yksinkertaisesti pysty tai sitten arastelee liikaa. Fakta kuitenkin on se että niin vauvalle kuin äidillekin on hyväksi virkistää kroppaa ja pääkoppaa pienilläkin jumppahetkillä. Olen huomannut että nyt kun voi taas jotenkuten liikuttaa itseään päivittäin, niin uni paranee ja terveellinen ruoka maistuu paremmin. Minua myös kovasti vaivanneet "levottomat jalat" oireilevat aina huomattavasti vähemmän säännöllisesti liikkuessa. Lisäksi huippuhyvä apu jalkojen turvotukseen ja levottomuuteen on nämä yllä näkyvät kompressiosukat, jotka sain vihdoin hankittua. Ehdoton suositus niille! 

Huomenna on ystävänpäivä ja tällä kertaa se taitaa mennä todella niiden ystävien, eikä oman rakkaan avomiehen seurassa! Kiva päivä kuitenkin tiedossa, siitä lisää myöhemmin :) t. Huono vaimo


PS. Seuratkaa myös Instassa @annijohannan. Löytyy myös tuosta sivupalkista :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti