4. maaliskuuta 2017

Jatkuva himo + reseptivinkki

... Karkinhimo. Jäätelönhimo. Pullanhimo.

Olen aina ollut todella perso makealle. Nyt tämä säännöllisesti esiin putkahteleva makeannälkä on noussut raskauden myötä ihan uusille leveleille. Tästäkin haluaisin kovasti syyttää vain hormoneja, ja mistä sen tietää jos ne todella siellä taustalla jyllääkin. Hieman kuitenkin epäilen ettei tätä välillä jopa päivittäistä karkkihampaan kolotusta voi sysätä epämääräisesti pelkästään niiden syyksi.


Minulla tuntuu kasaantuvan kaikki epäterveelliset elämäntavat aina samaan ryppääseen. Mitä enemmän pyörin sohvalla ja välttelen treenaamista, sitä enemmän haluaisin napostella kaikkea mahdollista hyvää. Olen tullut siihen tulokseen, että kovaa treenatessa kroppa oikeasti tarvitsee sitä kunnon ravintoa, ja silloin se terveellinen ruoka myös maistuu ongelmitta. Nyt kun taas raskausaikana ei aina ole päässyt liikkumaan, on terveellinen ja monipuolinen ruokavaliokin paljon haastavampi toteuttaa.

Etenkin nyt pitäisi todella miettiä mitä suustaan alas laittaa, kun oman kropan lisäksi se ruoka vaikuttaa myös siihen miniin tuolla mahassa. En ole ollut kamalan tarkka ruokavaliostani, koska koen että liian tiukka tarkkailu ei vaan yksinkertaisesti sovi minulle. Se tekee syömisestä turhan ahdistavaa ja esimerkiksi karkkilakkoa on aina seurannut karkkimässäily. Tietenkin olen sen verran katsonut, että vältän kaikkia kiellettyjä ruoka-aineita, koska en halua ottaa riskiä että niistä olisi haittaa sikiölle. Kiellettyjen listallahan on mm. suuri rakkauteni lakritsi, mutta kyllähän sitä yhdeksän kuukautta vaikka päällään seisoo jos se vauvan hyvinvointia edistää.


En ole ikinä ollut ylipainoinen tai minulle ei ole (ainakaan ennen raskauttani) huomauteltu painostani. Olen kuitenkin kikkaillut ruokavaliosta ja elämäntavasta toiseen. Liikunta on aina pitänyt homman jollain tapaa balanssissa. Olen ollut ehdottoman tiukalla "kisadieetillä" ja vastapainoksi minulla on ollut kausia että olen syönyt joka päivä jotakin hyvää, vaikka paha olo tulee jo päivänkin mässäilystä.

Pari vuotta takaperin noudatin tosiaan pidemmän ajanjakson (vajaa parisen vuotta) tarkkaa ruokavaliota. Kaikki ruoka meni vaa'an kautta ja herkuttelua eli "cheat mealeja" oli tarkkaan etukäteen suuniteltuina päivinä, max. kerran viikkoon. Silloin olin kieltämättä tikissä, eikä herkkupöhötystä tullut kuin niinä harvoina ja valittuina cheatpäivinä. Kaikkien urheiluravinteiden myötä sain kuitenkin paljon eri makeutusaineita ja lopulta en kestänyt niitä enää ollenkaan. Pahimmillaan pääsin jopa päivystykseen mahakipujen vuoksi. Niinpä olen luopunut kaikista korvaavista makeutusaineista ja pyrkinyt myös välttämään kaikkia luontaistuotteita, jotka ovat kovassa huudossa nykyisin. Useita niistä kehotetaan välttämään raskaudenkin takia, koska mahdollisista haittavaikutuksista ei ole vielä kovinkaan paljon tietoa. Tämä on auttanut selvästi, eikä maha ole ärtynyt samaan tapaan uudestaan.

Olen nyt ottanut sen taktiikan että parempi sallia itselleen ne herkuttelut kohtuudella. Ja kun tekee mieli herkutella, syön herkkuja joissa on sitä rasvaa ja sokeria, sen sijaan että koittaisin kikkailla eri korvaavilla ainesosilla. Olen myös huomannut että harvoin kunnon sokerinhimo lähtee millään terveellisen herkun maistelulla. Monesti vasta se pieni irttaripussi tehoaa, eikä se niin vaarallista ole kun pitää kohtuuden mukana.

Toki aina ei voi syödä karkkia ja muita herkkuja kun mieli tekee. Enkä missään nimessä tarkoita että mässäilisin aina sen fiiliksen iskiessä. Pyrin arkiviikot vetämään siistillä ja terveellisellä ruokavaliolla ja löysäämään viikonloppuna. Armollisen, eli monipuolisen ja maistuvan, ruokavalion ansiosta ylilyöntejä ei ole mässäilyn merkeissä tullut. Tässä viimeaikoina olen lisäksi koittanut tyydyttää napostelunhimoa esimerkiksi hedelmillä, terveellisimmillä kekseillä ja makeilla smoothieilla. Ja hyvin on toiminut!

Odotusaikana oma motivaatio elintapojen parantamiseen nousee kun miettii että vauvan pitäisi saada mahdollisimman laadukasta ravintoa. Minulle ei kumma kyllä ole tullut mitään outoja mielitekojakaan mistä aina kuulee juttuja. Enemmän ongelmani on nimenomaan se, että ne herkut mistä muulloinkin on tykännyt, maistuisivat nyt entistä paremmin ja ennenkaikkea useammin!


Loppuun vielä superhelppo resepti, jos tulee ihan kamala makeanhimo ja haluaisi kuitenkin jotakin muuta kuin karkkia naamaan. Näillä ainakin oma makeanhimoni on siirtynyt nopsaan. Ovat melko imeliä mutta aika vähäsokerisia keksejä. Nämä ovat varmaan jo monelle tuttu juttu, mutta näistä on tullut omalla kohdallani hitti vasta nyt odotuksen myötä.

Makeat välipalakeksit:

Muussattua banaania
Kaurahiutaleita
Kuivattuja marjoja/hedelmiä
(Sulatettua tummaa suklaata)

Kaikki ainekset vaan sekaisin sopivassa suhteessa ja muotoilu sopivan kokoisiksi kakkaroiksi. Sitten vaan uuniin 200 asteeseen vartiksi. Ihan jo noilla parilla aineella tulee hyviä, mutta suklaalla niistä saa loistavia (ja hieman epäterveellisempiä).


Onko näitä samoja fiiliksiä herkkujen suhteen?:) Ja kaikki hyväksi havaitut vinkit makeanhimoon saa laittaa jakoon!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti